Jak leczyć wrastający paznokieć u niemowlaka? Co robić i do kogo się udać, aby ulżyć maluchowi i wyleczyć ten bolesny problem. O przyczynach i leczeniu wrastających paznokci u stóp u niemowląt oraz o sposobach zapobiegania temu problemowi dowiesz się z naszego artykułu.

Jak powstaje wrastający paznokieć niemowlaka u stopy?

Wrastający paznokieć u niemowlaka to problem, który polega na tym, że płytka paznokcia wbija się w wał okołopaznokciowy, czyli otaczającą ją fragment skóry. Wrastające paznokcie u nóg niemowlaka początkowo będą wywoływały u malucha ból przy dotyku, zauważalne mogą być też zaczerwienienia skóry w wale okołopaznokciowym.

Najczęstsze przyczyny wrastania paznokci u niemowląt to:

Wrastający paznokieć najtrudniej rozpoznać właśnie u niemowląt, które nie mają wykształconych umiejętności komunikacyjnych. Maluchy mogą stawać się płaczliwe i niespokojne. Dopiero około 1. roku życia dziecko może dawać jaśniejsze sygnały, np. zdejmować skarpetkę czy często dotykać się właśnie w okolicach miejsca, gdzie wrasta paznokieć.

Stan zapalny przy wrastającym paznokciu niemowlaka u stopy

Brak odpowiednio szybkiej reakcji na wrastający paznokieć u niemowlaka może doprowadzić do powstania stanu zapalnego. Wówczas w miejscu rany mogą pojawiać się ropa, obrzęk i silna bolesność. U dziecka może dochodzić też do wzrostu temperatury ciała.

Dlatego należy odpowiednio wcześnie rozpocząć leczenie. Pojawienie się stanów zapalnych i infekcji może obniżyć skuteczność leczenie nieinwazyjnego i wymagać interwencji chirurgicznej.

Wrastające paznokcie u stóp niemowlaka

Leczenie wrastającego paznokcia u stopy u niemowlaka

Z problemem wrastającego paznokcia u stopy u niemowlaka należy udać się do podologa. Dobór właściwej metody leczenia zawsze należy dobrać indywidualnie do każdego przypadku. W terapii mogą pomóc m.in. taping, czyli plastry odciągające wały okołopaznokciowe, czy klamry ortonyksyjne. W przypadku obecności stanu zapalnego lub infekcji konieczne może okazać się zastosowanie preparatów usuwających ziarninę i działających przeciwzapalnie.

Leczenie wrastającego paznokcia u niemowląt i nieco starszych dzieci rzadko wymaga interwencji chirurgicznej, jednak w skrajnych przypadkach konieczna może okazać się m.in. plastyka wału okołopaznokciowego.

Jak unikać wrastania paznokci niemowlaka u stóp?

Zapobieganie wrastaniu paznokci u niemowlaków to najlepszy sposób na to, aby dziecko uniknęło dyskomfortu i bólu lub poważniejszych komplikacji związanych z tym problemem. Należy pamiętać o kilku podstawowych krokach, dzięki którym można zapobiec wrastaniu paznokci niemowlaka w skórę stóp.

Trzymanie się tych zasad pomoże uniknąć problemu wrastających paznokci u stóp u niemowlaków. Należy mieć na uwadze także inne przyczyny, tj. urazy czy predyspozycje genetyczne. W tym przypadku konieczne będzie obserwowanie paznokci u stóp niemowlaka, a w razie wątpliwości skonsultowanie się z podologiem.